Systém podpory nadání pro školy
Každý špičkový manažer má k dispozici odborné konzultanty.
Ředitel školy by neměl být výjimkou!
Zajištění bezpečného a podporujícího prostředí pro žáky a učitele.
Stanovení priorit školy, žebříčku hodnot, který usnadní každodenní rozhodování.
Nastavení podpory nadání s ohledem na harmonický rozvoj celé osobnosti.
Využití silných stránek školy rozvoj silných stránek žáků.
Podpora a inspirace v hledání zdrojů a financí.
Kvalifikovaný nezaujatý pohled.
Nastavení systému podpory nadání (SPN) na škole
Jedná se o mentorské vedení/provázení školy v nastavení SPN.
Školu zastupuje cca 4-členný tým ve složení: vedení školy, zástupci ŠPP a pedagogů (“nadšenec” do nadání).
2-3 členný tým mentorů AFREŠ (projektu Synapse) navštíví školu 2-3-krát.
Tým použije cca 5 nástrojů pro analýzu a sbírání dat o škole.
Během návštěv stále probíhá diskuze a střádání podnětů pro následnou tvorbu plánu.
Po každé návštěvě dostane škola shrnující zprávu.
Návštěvám předchází úvodní setkání (nebo online schůzka) vedoucího týmu s popisem možné spolupráce, celého procesu a ze strany školy specifikace poptávky.
Při závěrečné návštěvě předá tým AFREŠ nebo sám vedoucí týmu výstup, což je plán školy s nastavením kroků změny.
Příklady oblastí, které systém podpory nadání ve škole řeší:
○ postoj, hodnoty a vize školy;
○ identifikace nadaných dětí a jejich potřeb;
○ péče o pedagogický sbor a jeho podpora;
○ koordinace podpory nadání;
○ péče a podpora nadaných žáků z pozice UČITELE (co může sám učitel);
○ co nabízí naše škola nadaným dětem?
○ spolupráce (nejen) s rodiči;
○ práce s vysokou citlivostí.